Hos os er hverdagene både ens og alligevel aldrig det samme. Vi har faste rammer og rytmer, men hver dag står på nye aktiviteter, lege og udflugter - og det tager altid udgangspunkt i børnene trivsel og udvikling.
Børnene spiser mange gange i løbet af dagen, og derfor er dagens rutiner i høj grad baseret på, hvornår vi spiser - og selvfølgelig også hvornår de mindste sover.
Morgen
Vi åbner klokken 7. Vi åbner altid på den samme stue, så morgnerne er genkendelige og lette at overskue for alle børn. Alle morgener går først og fremmest med at tage imod børnene og give dem en god start på dagen, efterhånden som de bliver afleveret.
Vi sætter forskellige rolige aktiviteter og lege i gang, så børnene kan lande stille og roligt, mens kammeraterne løbende kommer til. Det kan være, vi finder legoklodserne frem, sætter os ved et bord for at tegne eller læser højt af en historie på gulvet. Efterhånden som børn og personale møder ind, åbnes stuerne og vi fordeler os ud til vores egne stuer.
Formiddag
Ved 9-tiden er der formiddagsmad. Her samles vi inde på stuerne, spiser sammen og taler om, hvem der er kommet, hvilken dag det er, og hvad vi skal lave. Ofte finder vi også vores sangkufferter frem og synger en sang eller leger en leg.
Herefter er der planlagte formiddagsaktiviteter, som for det meste foregår i mindre grupper med en enkelt voksen. Når vi deler os op, har vi mulighed for at være endnu mere nærværende over for børnene og planlægge aktiviteter, som understøtter de enkelte børns interesser, venskaber og udvikling.
Formiddagen kan byde på lidt af hvert. Mens nogle bliver hjemme i huset, er andre måske ude på tur. Aktiviteterne hjemme kan bestå af kreative sysler, tumleri og motorik i vores hoppelopperum, musik og dans eller en tur på legepladsen. Turene ud af huset går for eksempel til biblioteket, mod fælleden for at samle kastanjer - eller mod havnebussen, som vi med stor begejstring tager en tur med.
Frokost
Omkring klokken 11 spiser vi frokost. Det foregår ved små borde inde på stuerne, hvor vi får lækker mad fra vores køkken.
Frokosten er en af de store og vigtige pædagogisk rutiner. Her øver vi sprog, finmotorik og selvhjulpenhed, når vi taler sammen om bordet, og børnene øver sig i at øse op og spise selv - den personlige, sociale og sproglige udvikling er virkelig i højsæde under frokosten.
Eftermiddag
Efter frokosten sover de børn, som har behov for en lur, mens resten ofte går på legepladsen. Derudover går eftermiddagen også med forskellige pædagogiske aktiviteter og lege hjemme i børnehuset.
Klokken 14 samles vi på stuerne og spiser eftermiddagsmad, og når klokken er 16, samles vi på tværs af stuerne og leger sammen, indtil alle børn er blevet hentet.